Notas sobre la Decisión de Trabajar Notes on the Decision to Work

Centro Magnetico; Ejercicio 12, Someter la voluntad

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Notas sobre la Decisión de Trabajar

Fuente: La Consciencia, Una búsqueda de la verdad, por P.D. Ouspensky, parte 1 de capítulo 5, "Notas al trabajo", p. 74 de PDF aqui: /gurdjieff/espanol-Ouspensky-La-Conciencia.pdf

Piensa muy seriamente antes de que decidas trabajar en ti mismo con la idea de cambiarte a ti mismo; es decir, trabajar con la meta definida de volverte consciente y desarrollar la conexión con los centros superiores. Este trabajo no admite ninguna concesión y requiere de una gran cantidad de auto-disciplina y disposición para obedecer reglas y particularmente instrucciones directas.

Piensa muy seriamente: ¿estás realmente listo y dispuesto a obedecer, y comprendes completamente la necesidad de esto? No hay vuelta para atrás. Si estás de acuerdo y luego te hechas para atrás, perderás todo lo que hayas adquirido hasta ese momento y perderás más realmente, porque todo lo que adquiriste se convertirá en algo erróneo en ti. No hay remedio contra esto.

La comprensión de la necesidad de obedecer reglas e instrucciones directas debe estar basada en el entendimiento de tu mecanicidad y de tu impotencia. Si este entendimiento no es lo suficientemente fuerte, hubieras mejor esperado y ocuparte mejor con trabajo ordinario: estudio del sistema, trabajo en grupos, etc. Si haces este trabajo sinceramente y recuerdas las reglas, te llevará al entendimiento de tu estado y tus necesidades. Pero no te debes tardar demasiado. Si quieres entrar al trabajo real te debes apresurar. Debes comprender que la oportunidad que existe hoy puede no llegar a tu camino otra vez. Podrías perder todas tus oportunidades al dudar y esperar demasiado.

Si decides trabajar y aceptar todo lo que viene con el trabajo, debes aprender a pensar rápidamente. Si se te ofrece una tarea debes responder de inmediato que la aceptas. Si dudas o te tomas tiempo para pensar, la oferta de la tarea se retirará y no se repetirá. Se te podría dar tiempo antes de que lleves a cabo lo que se te dijo hacer, pero debes aceptar la tarea de inmediato. Un intento de hablar más al respecto, una actitud irónica, de sospecha o negativa, temor o falta de confianza, hará la tarea imposible de inmediato. Si sientes indecisión acerca de la tarea que se te propone, piensa acerca de tu mecanicidad, piensa en tu negatividad, en tu terquedad, pero piensa rápidamente. No puedes hacer nada en contra de tus lados débiles por ti mismo. La tarea que se te propone tiene la meta de ayudarte. Si dudas o la rechazas, rechazas la ayuda. Eso deber quedar bastante claro en tu mente.

El entendimiento de tu impotencia y tu sueño profundo debe ser permanente en ti. Puedes fortalecerlo al recordarte constantemente tu nadidad, tu pequeñez, tus debilidades de toda clase. No tienes absolutamente nada de qué estar orgulloso. No tienes en que basar tu juicio. Puedes ver, si eres sincero contigo mismo, todos los disparates y todos los errores que cometiste cuando trataste de actuar por ti mismo. No puedes pensar correctamente. No puedes sentir correctamente. Necesitas ayuda constante. Y la puedes tener. pero debes pagar por ella, al menos, no discutiendo.

Tienes que hacer un trabajo gigantesco si quieres volverte diferente. ¿Cómo puedes esperar obtener algo si titubeas y discutes en los primeros pasos, o si ni siquiera entiendes la necesidad de la ayuda, o si tienes sospechas y te vuelves negativo?

Si quieres trabajar seriamente tienes que conquistar muchas cosas en ti mismo. No puedes llevar contigo tus prejuicios, tus opiniones fijas, tus identificaciones personales y tus animosidades.

Pero al mismo tiempo, trata de comprender que lo personal no siempre está mal. Lo "personal" puede incluso ayudar en el trabajo, pero lo personal también puede ser muy peligroso, si no es aclarado por la lucha con la identificación y por el entendimiento de tu mecanicidad y tu debilidad.

Trata de comprender la necesidad del "sufrimiento intencional" y del "esfuerzo consciente". Estas son las únicas dos cosas que pueden cambiarte y conducirte a tu meta.

El "sufrimiento intencional" no significa necesariamente sufrimiento inflingido a ti por ti mismo. Significa la actitud hacia el sufrimiento. El sufrimiento puede venir como resultado de tus sentimientos, de tus pensamientos y de acciones conectadas con tu tarea; puede venir por si mismo como un resultado de tus propias faltas o como un resultado de las acciones de otra gente, de sus actitudes o de sus sentimientos. Pero lo que es importante es tu actitud hacia él. Se vuelve intencional si no te rebelas en su contra, si no tratas de evitarlo, si no acusas a nadie, si lo aceptas como una parte necesaria de tu trabajo del momento y como un medio de lograr tu meta.

El "esfuerzo consciente" es el esfuerzo basado en la comprensión; comprendiendo su necesidad primero, y comprendiendo las causas que lo hacen necesario. La causa principal para el esfuerzo consciente es tu necesidad de romper las paredes de la mecanicidad, la terquedad y la falta de recuerdo de sí, que constituye tu estado presente de ser.

Para comprender mejor la necesidad de aceptar tareas sin titubear, la necesidad del "sufrimiento intencional" y del "esfuerzo consciente", piensa acerca de ideas que te trajeron al trabajo, piense acerca de la primera vez que entendiste tu mecanicidad y en la primera vez que entendiste que no sabes nada. Al principio te diste cuenta de esto y viniste por ayuda, pero ahora dudas si debes si debes realmente hacer lo que se te ha dicho. Y tratas de encontrar maneras de evadirlo, de seguir con tus propios juicios y con tu propia comprensión. Tu comprendiste claramente una vez que tu juicio y comprensión eran falsos y débiles, pero ahora tratas de mantenerlos otra vez.

No quieres renunciar a ellos. Bueno, puedes quedártelos, pero debes comprender que con ellos retendrás todo lo que es falso y débil en ti. No hay término medio.

Debes decidir: ¿Quieres trabajar o no?

 

Also see Alfred Pulyan's letter, "Devices to preserve Egocentricity" [Ego1 and Ego2] : /pulyan/letters/1960-0923-pulyan.htm#ego1-and-ego2

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Notes on the Decision to Work

Source: Conscience, A Search for the Truth, by P.D. Ouspensky, part 1 of chapter 5, "Notes on Work", p. 137 of the 159 page PDF here: /gurdjieff/Ouspensky-Conscience.pdf

Think very seriously before you decide to work on yourself with the idea of changing yourself; that is, to work with the defined goal of becoming conscious and developing the connection with higher centers. This work does not admit any concession and requires a large amount of self-discipline and willingness to obey rules and particularly direct instructions.

Think very seriously: are you really ready and willing to obey, and do you fully understand the need for this? There is no turning back. If you agree and then you decide to go back, you will lose everything that you have acquired up to that moment and you will lose more, really, because everything you acquired will become something wrong in you. There is no remedy against this.

The understanding of the need to obey direct rules and instructions must be based on the understanding of your mechanicity and your impotence. If this understanding is not strong enough, you would have better expected and better deal with ordinary work: study of the system, work in groups, etc. If you do this work sincerely and remember the rules, it will lead you to an understanding of your state and your needs. But you should not take too long. If you want to enter real work you must hurry. You must understand that the opportunity that exists today may not come your way again. You could lose all your chances by doubting and waiting too long.

If you decide to work and accept everything that comes with work, you must learn to think quickly. If you are offered a task, you must respond immediately that you accept it. If you doubt or take time to think, the offer of the task will be withdrawn and will not be repeated. You could be given time before you carry out what you were told to do, but you must accept the task immediately. An attempt to talk more about it, an ironic attitude, of suspicion or refusal, fear or lack of confidence, will make the task impossible immediately. If you feel indecision about the task that is proposed to you, think about your mechanicity, think about your negativity, your stubbornness—but think quickly. You can not do anything against your weak sides by yourself. The task that is proposed to you has the goal of helping you. If you doubt or reject it, you reject the help. That should be pretty clear in your mind.

The understanding of your impotence and your deep sleep must be permanent in you. You can strengthen it by constantly reminding you of your nothingness, your littleness, your weaknesses of all kinds. You have absolutely nothing to be proud of. You have no evidence to present in defense at your trial. You can see, if you're honest with yourself, all the nonsense and all the mistakes you made when you tried to act for yourself. You can not think correctly. You can not feel properly. You need constant help. And you can have it but you must pay for it—at least, not arguing.

You have to do a gigantic job if you want to become different. How can you expect to get something if you hesitate and argue in the first steps, or if you do not even understand the need for help, or if you have suspicions and become negative?

If you want to work seriously you have to conquer many things in yourself. You can not take with you your prejudices, your fixed opinions, your personal identifications and your animosities.

But at the same time, try to understand that the personal is not always wrong. The "personal" can even help in the work, but the personal can also be very dangerous, if it is not clarified by the struggle with identification and by the understanding of your mechanicity and your weakness.

Try to understand the need for "intentional suffering" and "conscious effort". These are the only two things that can change you and lead you to your goal.

"Intentional suffering" does not necessarily mean suffering inflicted on you by yourself. It means the attitude toward suffering. Suffering can come as a result of your feelings, your thoughts and actions connected to your task; It can come by itself as a result of your own faults or as a result of other people's actions, their attitudes or their feelings. But what is important is your attitude towards it. It becomes intentional if you do not rebel against it, if you do not try to avoid it, if you do not accuse anyone, if you accept it as a necessary part of your current work and as a means of achieving your goal.

"Conscious effort" is the effort based on understanding; understanding its need first, and understanding the causes that make it necessary. The main cause for conscious effort is your need to break the walls of mechanicity, stubbornness and lack of self-remembering, which constitutes your present state of being.

To better understand the need to accept tasks without hesitation—the need for "intentional suffering" and "conscious effort"—think about ideas that brought you to work, think about the first time you understood your mechanicity and at the first time that you understood that you do not know anything. At first you realized this and came for help, but now you doubt if you should, if you really have to do what you have been told. And you try to find ways to evade it, to continue with your own judgments and with your own understanding. You clearly understood once, that your judgment and understanding were false and weak, but now you try to keep them again.

You do not want to give them up. Well, you can keep them, but you must understand that with them you will retain everything that is false and weak in you. There is no middle ground.

You must decide: Do you want to work or not?

 

** Notes on Work, first printed in 1952, consists of three short essays: 'Notes on Decision to Work', 'Notes on Work on Oneself, and 'What is School?' All deal with the degree of individual commitment required from one beginning work in the system.

Psychology of Man’s Possible Evolution: Notes on the Decision to Work ©1973 Vintage Books; pp.115-119 (omitted from ©1981 edition of same)

Also see Alfred Pulyan's letter, "Devices to preserve Egocentricity" [Ego1 and Ego2] : /pulyan/letters/1960-0923-pulyan.htm#ego1-and-ego2

 

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