Gurdjieff Quotes

G. I. Gurdjieff

Influencias A, B y CInfluences A, B and C

y Centro Magnético Magnetic Center

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"Influencias" en Fragmentos

[El tema de "Influencias" se cubre extensivamente en Fragmentos de Una Enseñanza Desconocida; las siguientes son sólo breves selecciones. Los detalles sobre "Influencias A, B y C" más abajo se toman de El Cuarto Camino.]

cap. 1, p. 25 de pdf

"Por el momento quisiera que comprendiera lo siguiente: es imposible liberarse de una influencia sin someterse a otra. Toda la dificultad, todo el trabajo sobre sí, consiste en elegir la influencia a la que usted se quiere someter, y en caer realmente bajo esta influencia. Con este fin, es indispensable que usted sepa prever la influencia que le será más provechosa."

Etc...

Dirección de las influencias

cap. 2, p. 37 de pdf

Fig 2 Espanol

Fig. 2

" —En el primer caso, dijo G., es decir, en el caso de las funciones de un hombre de cuerpo físico solamente, el autómata depende de las influencias exteriores, y las otras tres funciones dependen del cuerpo físico y de las influencias exteriores que éste recibe. Los deseos o las aversiones —«yo deseo», «yo no deseo», «me gusta», «no me gusta»— es decir, las funciones que ocupan el lugar del segundo cuerpo, dependen de choques y de influencias accidentales. El pensar, que corresponde a las funciones del tercer cuerpo, es un proceso enteramente automático. En el hombre mecánico, falta la voluntad; no hay más que deseos, y lo que se llama su fuerte o su débil voluntad no es sino la mayor o menor permanencia de sus deseos, de sus ganas."

Etc...

El trabajo en la vida

cap. 10, pp. 157-158 de pdf

"-La idea del camino es especialmente difícil de comprender, dijo G., porque uno cree ordinariamente que el camino (acentuó esta palabra), comienza en el mismo nivel en que se desenvuelve nuestra vida. Pero esto es completamente falso. El camino comienza en otro nivel muy superior. Esto es justamente lo que no se comprende. El punto de partida del camino se juzga mucho más accesible de lo que es en realidad. Voy a tratar de explicárselo."

"El hombre vive bajo la ley del accidente y bajo dos clases de influencias, que dependen también del accidente.

"Las influencias de la primera clase están creadas en la vida misma o por la misma vida. Son las influencias de raza, nación, clima, familia, educación, sociedad, profesión, maneras, costumbres, fortuna, pobreza, ideas corrientes y así sucesivamente. Las influencias de la segunda clase se crean, por el contrario, fuera de esta vida, son las influencias que nos llegan del circulo interior o esotérico de la humanidad; en otras palabras, han sido creadas bajo otras leyes, aunque sobre esta misma tierra. Estas influencias difieren de las primeras ante todo en que son conscientes en su origen. Esto significa que han sido creadas conscientemente por hombres conscientes, con fines determinados. Las influencias de esta clase habitualmente toman cuerpo bajo la forma de doctrinas o de enseñanzas religiosas, de sistemas filosóficos, de obras de arte y así sucesivamente.

"Estas influencias son lanzadas en la vida para una meta definida, y se mezclan con influencias de la primera clase. Pero no hay que olvidar nunca que estas influencias son conscientes solamente en su origen. Cuando penetran en el gran torbellino de la vida, caen bajo la ley común del accidente y empiezan a actuar mecánicamente; en otras palabras, pueden actuar o no sobre tal o cual hombre, pueden o no alcanzarlo. Al sufrir toda clase de cambios y alteraciones en la vida por el hecho de su transmisión e interpretación, las influencias de la segunda clase se reducen a influencias de la primera clase, es decir se confunden en cierta manera con ellas.

"Pensemos en ello, y veremos que no es difícil distinguir las influencias creadas en la vida de las influencias cuyo origen se encuentra fuera de la vida. Es imposible enumerarlas o hacer un catálogo de unas y otras. Hay que comprender. Todo dependerá de nuestra comprensión. Nos preguntamos dónde comienza el camino. El comienzo del camino depende precisamente de esta comprensión o de la capacidad de distinguir las dos clases de influencias. Naturalmente su distribución es desigual. Tal hombre concuerda mejor con las influencias cuyo origen está fuera de la vida y recibe más de ellas; otro recibe menos, un tercero está casi aislado. Pero esto es inevitable. Esto ya es el destino.

"Es necesario considerar la regla general: el hombre normal vive en las condiciones normales; siendo estas condiciones más o menos las mismas para todo el mundo, se puede decir que la dificultad es la misma para todos; ésta consiste en separar las dos clases de influencias. Si un hombre no las separa al recibirlas, no ve o no siente su diferencia, su acción sobre él ya no estará separada, es decir que ellas actuarán de la misma manera, en el mismo nivel y producirán los mismos resultados.

"Pero si en el momento en que recibe estas influencias, un hombre es capaz de efectuar las discriminaciones necesarias y poner aparte aquellas que no son creadas en la vida misma, entonces gradualmente se le hace más fácil el separarlas, y después de cierto tiempo ya no las podrá confundir con las influencias ordinarias de la vida.

Centro Magnético

"Los resultados de las influencias cuya fuente está fuera de la vida, se acumulan en él, las recuerda todas en conjunto, las siente todas en conjunto. Comienzan a formar en él un cierto todo. Él mismo no se da cuenta claramente de qué se trata; no percibe ni el cómo ni el porque, o si trata de explicárselo lo hace mal. Sin embargo, lo esencial no está ahí, sino en el hecho de que al acumularse, los resultados de estas, influencias forman progresivamente en él una especie de centro magnético, que atrae todas las influencias relacionadas, y de esta manera crece.

"Si el centro magnético de un hombre recibe un alimento suficiente y si los otros lados de su personalidad, que resultan de las influencias creadas en la vida, no ofrecen fuerte resistencia, el centro magnético comienza entonces a influir sobre su orientación, lo obliga a efectuar un viraje y aun a ponerse en marcha en cierta dirección. Cuando su centro magnético ha adquirido la fuerza y el desarrollo suficiente, un hombre comprende ya la idea del camino y comienza a buscarlo. La búsqueda del camino puede tomar muchos años y no conducir a nada. Esto depende de las condiciones, de las circunstancias, del poder del centro magnético, del poder y de la dirección de las tendencias interiores a las que esta búsqueda no interesa en forma alguna, y que pueden desviar a un hombre de su meta en el preciso momento en que aparece la posibilidad de alcanzarla, es decir de encontrar el camino.

"Si el centro magnético trabaja correctamente y si un hombre busca verdaderamente, o aun si siente en una forma justa, fuera de toda búsqueda activa, puede encontrar a otro hombre que conozca el camino y que esté conectado, directamente o a través de personas intermediarias, a un centro cuya existencia escapa de la ley de accidente, y de donde proceden las ideas que crearon el centro magnético.

"Nuevamente aquí hay múltiples posibilidades. Pero hablaremos de ello más tarde. Por el momento imaginemos que alguien haya encontrado a un hombre que conozca realmente el camino y que esté dispuesto a ayudarlo. La influencia de este hombre le llega a través de su centro magnético. Desde este momento en este sitio, el hombre se libera de la ley de accidente.

"Comprendámoslo, la influencia del hombre que conoce el camino sobre aquel que no lo conoce, es un tipo especial de influencia, diferente de las dos primeras, ante todo por el hecho de que es una influencia directa y, en segundo lugar, una influencia consciente. Las influencias del segundo tipo que crean el centro magnético son conscientes en su origen, pero luego son lanzadas en el torbellino general de la vida, donde se mezclan con las influencias creadas por la vida misma, y caen a su vez bajo la ley de accidente.

"Las influencias de la tercera clase escapan de esta ley por completo; están ellas mismas fuera de la lev de accidente, y su acción está asimismo libre de ella. Las influencias de la segunda clase pueden llegarnos a través de libros, de sistemas filosóficos, de ritos. Las influencias de la tercera clase no pueden actuar sino directamente de una persona a otra, por medio de la transmisión oral.

Etc...

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"Influencias" y "Centro Magnetico" en Cuarto Camino

cap. 1, pp. 22-23 de pdf

Todas las personas, en las condiciones corrientes de la vida, viven bajo dos clases de influencias. Primero, están las influencias creadas en la vida, el deseo de riqueza, de fama, etc., a las que llamamos influencias A. Segundo, hay otras influencias que provienen de la vida externa, que trabajan en las mismas condiciones, aunque son diferentes, y a estas influencias las llamamos B. Alcanzan al hombre en forma de religión, literatura o filosofía. Estas influencias, de segunda clase, son conscientes en su origen. Las influencias A son mecánicas desde el principio. El hombre puede encontrarse con estas influencias B o pasar por ellas sin advertirlas, o puede oírlas y pensar que las entiende, usar las palabras y, al mismo tiempo, no comprenderlas realmente para nada.

Estas dos influencias determinan realmente el ulterior desarrollo del hombre. Si el hombre acumula influencias B, los resultados de estas influencias cristalizan en él (uso la palabra cristalizar en el sentido corriente) y forman en él cierta clase de centro de atracción que llamamos centro magnético.

La masa compacta de la memoria de estas influencias le atrae en cierta dirección, o le hace girar en cierta dirección. Cuando el centro magnético se forma en el hombre, le será más fácil atraer para sí más influencias B, no distrayéndose con las influencias A. Entre las personas corrientes, las influencias A pueden insumirles una buena parte de su tiempo, de modo que nada quede para las demás influencias, y difícilmente son afectadas para nada por las influencias B.

Pero si el centro magnético del hombre crece, entonces, luego de algún tiempo, aquél se encuentra con otro hombre, o con un grupo de personas, de quienes puede aprender algo diferente, algo que no está incluido en las influencias B, y que llamamos influencia C. Esta influencia es consciente en origen y acción, y sólo puede ser transmitida mediante instrucción directa. Las influencias B pueden (legar a través de libros y obras de arte, y cosas por el estilo, pero la influencia C sólo puede llegar mediante contacto directo. Si un hombre, en quien creció el centro magnético, se encuentra con un hombre o un grupo a través del cual entra en contacto con la influencia C, eso significa que ha dado el primer paso. Entonces hay para él una posibilidad de desarrollo.

P. ¿Qué significa el primer paso?

R. Eso está conectado con la idea de un "sendero" o "camino". Lo que es importante comprender es que el camino no comienza en el nivel corriente de la vida; empieza en un nivel superior. El primer paso es el momento en que uno se encuentra con la influencia C. Desde este momento comienza una escalera con una cantidad de escalones que han de ascenderse antes de alcanzar el camino. El camino no empieza en el fondo, sino sólo después de haber ascendido el último escalón.

P. ¿A qué llama hombre normal?

R. Puede parecer paradójico, pero no tenemos otra definición: significa un hombre que puede desarrollarse.

P. ¿Hay alguna relación entre influencias B e influencias A? ¿Cuando las influencias B entran en el hombre, afectan a las influencias A y las transforman?

R. Pueden afectarlas, pero, al mismo tiempo, una excluye necesariamente a la otra. El hombre vive en la Tierra bajo estas dos influencias diferentes; puede escoger solamente una, o puede tener ambas. Cuando usted habla de influencias A y B, empieza a hablar sobre hechos. Si usted reemplaza esta expresión por uno u otro hecho definido, verá en qué relación están. Es facilísimo.

Deseo de Despertar

cap. 4, pp. 67-69 de pdf

P. ¿A qué se debe el deseo de despertar? ¿Está en la esencia?

R. Esto se conecta con el centro magnético. Recordará que en la primera plática hablé del Centro magnético y las diferentes influencias bajo las cuales el hombre vive. Esto nos trae a la cuestión de por qué algunas personas se interesan por estas ideas, mientras otras no, qué crea este deseo de conocer, la energía de buscar; porqué la gente que vive en similares condiciones, es tan diferente, pues una persona se contenta con teorías y clichés de cajón, mientras otra quiere encontrar la verdad por sí misma. ¿Qué es lo que explica esta diferencia en la gente en relación con ideas nuevas, pues algunas personas se encuentran con la posibilidad de adquirir nuevo conocimiento y no les interesa, mientras para otras esto puede cambiar toda la tendencia de sus vidas?

Las personas llegan a estas y similares ideas de diferentes modos. Algunas entienden algo, otras las toman sobre un nivel corriente. La causa de esta diferencia es que el hombre vive en la vida mecánica bajo dos clases de influencias. ¿Qué significa esto? Esto está conectado con la idea explicada al comienzo: que el hombre es una máquina controlada por las influencias externas, por las cosas que le rodean. Puede ser receptivo para una clase de influencias y no receptivo para otra clase.

Estas influencias, en su mayoría, son creadas en la vida misma, por personas como ese hombre. Pero entre ellas, mezcladas con ellas, hay otras influencias que no son creadas en la vida sino que provienen de una fuente diferente, de gente de mente superior. Llegan en forma de religiones, ciencia, sistemas filosóficos, doctrinas esotéricas, arte, toda clase de enseñanzas, etc. No pueden distinguirse exteriormente de las influencias de la primera clase, de modo que depende el hombre si discrimina entre ellas o no.

El hombre puede vivir solamente bajo las influencias A, esto es, las influencias de la primera clase, y pasar por alto las influencias B, no interesarse en ellas. Pero si se interesa por estas influencias de la segunda clase y las absorbió en cantidad suficiente, tiene lugar en él cierto proceso. Los resultados de las influencias B, el recuerdo de ellas, se reúnen separadamente en un compartimiento especial y forman lo que se llama un centro magnético. El centro magnético es una combinación de ciertos intereses y asociaciones emocionales que le hacen girar en una dirección definida. Es cierto ciclo de ideas y cierto ciclo de emociones. Este es el origen del interés en esta clase de ideas.

Influencias A, B and C, de El Cuarto Camino

Figura de Influencias de El Cuarto Camino

P. ¿Si somos meras máquinas, hemos de concluir que usted está tratando de conducirnos, de conducir las máquinas, en cierta dirección deseable, o somos capaces de discriminar entre la verdad y la falsedad? Si es así, ¿con qué facultad?

R. Con el centro magnético. Los hombres son máquinas, eso no se cuestiona; sólo que no son absolutamente las mismas máquinas como un motor o algo de esa índole. Ya ha oído que el hombre puede vivir en cuatro estados de consciencia, pero que, en la vida corriente, vive sólo en dos. Estos otros dos estados de consciencia pueden ser desarrollados en el hombre, pero no pueden desarrollarse por si mismos, tienen que ser desarrollados a través del conocimiento y del esfuerzo. Y la facultad que ayuda al hombre a entender y discriminar es el centro magnético.

Ahora estamos hablando del hombre antes que éste encuentre una escuela. Vive en la vida bajo condiciones corrientes. Las condiciones pueden ser muy diferentes, pero, en cualesquiera condiciones, vive bajo las dos clases de influencias de que hablé.

¿Cuáles son las influencias A? Todos los intereses de la vida, la lucha por la existencia, los deseos, las excitaciones, los bienes, las riquezas, las diversiones, etc. Estos son creados sin intención, y son mecánicos en su origen y en su acción. Pero, al mismo tiempo, el hombre también vive bajo influencias originalmente creadas en las escuelas pero arrojadas dentro del movimiento general de la vida. Estas influencias B son, por así decirlo, una vida aparte. Están ordenadas para cierta finalidad, para servir como "luces en el camino".

El resto depende del hombre mismo. Todos sus intereses pueden concentrarse sólo en influencias de la primera clase, o parte de él puede permanecer interesado en las influencias creadas en la vida, mientras la otra parte puede interesarse en esta otra clase de influencias. Si un hombre las advierte y estudia, aquéllas pueden acumularse en él.

El recuerdo de estos intereses puede empezar a reunirse en él desde edad muy temprana y formar cierto grupo de "yoes" de los muchos "yoes" que hay en él. Después de algún tiempo, esto grupo de "yoes" o centro magnético empieza a controlar y determinar su dirección general en la vida y la tendencia de sus intereses o de una parte de sus intereses. El centro magnético se propone vigilar cosas definidas y estar en el nivel de ciertas cosas.

Pero si el hombre no advierte estas influencias, éstas no producirán efecto. He aquí porqué son tan diferentes. Una persona puede ser muy intelectual, puede haber estudiado filosofía, arte, etc., y al mismo tiempo no tiene posibilidad si carece de centro magnético. Si entra en contacto con una escuela, no la reconocerá. Y otro hombre puede estar insuficientemente educado, puede no haber leído tanto, puede no saber tantas palabras, pero si encuentra una escuela, puede interesarse de inmediato.

[ fin ]

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English version

"Influences" from Miraculous

[The subject of "Influences" is covered extensively in In Search of the Miraculous; the following are only brief selections. Details on "Influences A, B and C" further below are taken from The Fourth Way.]

ch. 1 p. 32 of pdf

"At this moment I want you to understand one thing: it is impossible to become free from one influence without becoming subject to another. The whole thing, all work on oneself, consists in choosing the influence to which you wish to subject yourself, and actually falling under this influence. And for this it is necessary to know beforehand which influence is the more profitable."

Etc...

Direction of Influences

ch 2 page 49 of pdf

Fig 2 English

"In the first case," said G., "that is, in relation to the functions of a man of physical body only, the automaton depends upon external influences, and the next three functions depend upon the physical body and the external influences it receives. Desires or aversions—'I want,' 'I don't want,' 'I like,' 'I don't like'—that is, functions occupying the place of the second body, depend upon accidental shocks and influences. Thinking, which corresponds to the functions of the third body, is an entirely mechanical process. 'Will' is absent in ordinary mechanical man, he has desires only; and a greater or lesser permanence of desires and wishes is called a strong or a weak will."

Etc...

The Work in Life

ch. 10, pp. 206-207 of pdf

"The chief difficulty in understanding the idea of the way,"' said G., "consists in the fact that people usually think that the way" (he emphasized this word) "starts on the same level on which life is going. This is quite wrong. The way begins on another, much higher, level. This is exactly what people usually do not understand. The beginning of the way is thought to be easier or simpler than it is in reality. I will try to explain this in the following way.

"Man lives in life under the law of accident and under two kinds of influences again governed by accident.

"The first kind are influences created in life itself or by life itself. Influences of race, nation, country, climate, family, education, society, profession, manners and customs, wealth, poverty, current ideas, and so on. The second kind are influences created outside this life, influences of the inner circle, or esoteric influences – influences, that is, created under different laws, although also on the earth. These influences differ from the former, first of all in being conscious in their origin. This means that they have been created consciously by conscious men for a definite purpose. Influences of this kind are usually embodied in the form of religious systems and teachings, philosophical doctrines, works of art, and so on.

"They are let out into life for a definite purpose, and become mixed with influences of the first kind. But it must be borne in mind that these influences are conscious only in their origin. Coming into the general vortex of life they fall under the general law of accident and begin to act mechanically, that is, they may act on a certain definite man or may not act; they may reach him or they may not. In undergoing change and distortion in life through transmission and interpretation, influences of the second kind are transformed into influences of the first kind, that is, they become, as it were, merged into the influences of the first kind.

"If we think about this, we shall see that it is not difficult for us to distinguish influences created in life from influences whose source lies outside life. To enumerate them, to make up a catalogue of the one and the other, is impossible. It is necessary to understand; and the whole thing depends upon this understanding. We have spoken about the beginning of the way. The beginning of the way depends precisely upon this understanding or upon the capacity for discriminating between the two kinds of influences. Of course, their distribution is unequal. One man receives more of the influences whose source lies outside life, another less; a third is almost isolated from them. But this cannot be helped. This is already fate.

"Speaking in general and taking normal life under normal conditions and a normal man, conditions are more or less the same for everybody, that is, to put it more correctly, difficulties are equal for everybody. The difficulty lies in separating the two kinds of influences. If a man in receiving them does not separate them, that is, does not see or does not feel their difference, their action upon him also is not separated, that is, they act in the same way, on the same level, and produce the same results. But if a man in receiving these influences begins to discriminate between them and put on one side those which are not created in life itself, then gradually discrimination becomes easier and after a certain time a man can no longer confuse them with the ordinary influences of life.

Magnetic Center

"The results of the influences whose source lies outside life collect together within him, he remembers them together, feels them together. They begin to form within him a certain whole. He does not give a clear account to himself as to what, how, and why, or if he does give an account to himself, then he explains it wrongly. But the point is not in this, but in the fact that the results of these influences collect together within him and after a certain time they form within him a kind of magnetic center, which begins to attract to itself kindred influences and in this manner it grows.

"If the magnetic center receives sufficient nourishment, and if there is no strong resistance on the part of the other sides of a man's personality which are the result of influences created in life, the magnetic center begins to influence a man's orientation, obliging him to turn round and even to move in a certain direction. When the magnetic center attains sufficient force and development, a man already understands the idea of the way and he begins to look for the way. The search for the way may take many years and may lead to nothing. This depends upon conditions, upon circumstances, upon the power of the magnetic center, upon the power and the direction of inner tendencies which are not concerned with this search and which may divert a man at the very moment when the possibility of finding the way appears.

"If the magnetic center works rightly and if a man really searches, or even if he does not search actively yet feels rightly, he may meet another man who knows the way and who is connected directly or through other people with a center existing outside the law of accident, from which proceed the ideas which created the magnetic center.

"Here again there are many possibilities. But this will be spoken of later on. For the moment let us imagine that he has met a man who really knows the way and is ready to help him. The influence of this man upon him goes through his magnetic center. And then, at this point, the man frees himself from the law of accident. This is what must be understood.

"The influence of the man who knows the way upon the first man is a special kind of influence, differing from the former two, first of all in being a direct influence, and secondly in being a conscious influence. Influences of the second kind, which create magnetic center, are conscious in their origin but afterwards they are thrown into the general vortex of life, are intermixed with influences created in life itself, and are equally subject to the law of accident.

"Influences of the third kind can never be subject to the law of accident; they are themselves outside the law of accident and their action also is outside the law of accident. Influences of the second kind can proceed through books, through philosophical systems, through rituals. Influences of the third kind can proceed only from one person to another, directly, by means of oral transmission."

Etc...

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"Influences" and "Magnetic Center" from The Fourth Way

ch. 1, pp. 29-31 of pdf

All people in the ordinary conditions of life live under two kinds of influences. First there are the influences created in life, desire for riches, fame and so on, which we call influences A. Secondly, there are other influences which come from outside life, which work in the same conditions although they are different, and we call these influences B. They reach man in the form of religion, literature or philosophy. These influences of the second kind are conscious in their origin. Influences A are mechanical from the beginning. Man can meet these B influences or he can pass them by without noticing them, or he can hear them and think that he understands them, use the words and at the same time have no real understanding at all.

These two influences really determine the further development of man. If man accumulates influences B, the results of these influences crystallize in him (I use the word crystallize in the ordinary sense) and form in him a certain kind of centre of attraction which we call magnetic centre.

The compact mass of memory of these influences attracts him in a certain direction, or makes him turn in a certain direction. When magnetic centre is formed in man it will be easier for him to attract to himself more influences B, and not to be distracted by influences A. With ordinary people influences A can take so much of their time that nothing is left for other influences and they are hardly affected at all by influences B.

But if this magnetic centre in man grows, then after some time he meets another man, or a group of people, from whom he can learn something different, something that is not included in influences B, and which we call influence C. This influence is conscious in origin and action and can only be transmitted by direct instruction. Influences B can come through books and works of art and things like that, but influence C can only come by direct contact. If a man in whom magnetic centre has grown meets with a man or a group through whom he comes into contact with influence C, that means that he has made the first step. Then there is a possibility of development for him.

Q. What does the first step mean?

A. It is connected with the idea of a 'path' or 'way'. What is important to understand is that the way does not begin on the ordinary level of life; it begins on a higher level. The first step is the moment when one meets with influence C. From this moment there begins a staircase with a number of steps which have to be climbed before the way can be reached. The way does not begin at the bottom, but only after the last step has been climbed.

Q. What do you call a normal man?

A. It may seem paradoxical, but we have no other definition—it means a man who can develop.

Q. Is there any relationship between influences B and influences A? When influences B come into a man, do they affect influences A and transform them?

A. They may affect them, but at the same time one necessarily excludes another. Man lives on the earth under these two different influences; he may choose only one, or he may have both. When you speak of influences A and B, you begin to speak about facts. If you replace this expression by one or another definite fact, you will see in which relation they stand. It is very easy.

Desire to Awaken

ch. 4, pp. 90-92 of pdf

Q. What is desire to awaken due to? Is it in essence?

A. This is connected with magnetic centre. You will remember that in the first lecture I spoke about magnetic centre and the different influences under which man lives. This brings us to the question of why some people are interested in these ideas, while others are not, what creates this desire to know, the energy to seek; why people who live in similar conditions are so different, for one person is satisfied with ready-made theories and clichés, while another wants to find truth for himself. What is it that explains this difference in people in relation to new ideas, for some people meet with the possibility of acquiring new knowledge and are not interested, while for others it may change the whole trend of their lives?

People come to these and similar ideas in different ways. Some understand something, others take them on an ordinary level. The cause of this difference is that man lives in mechanical life under two kinds of influences. What does it mean? It is connected with the idea explained in the beginning, that man is a machine controlled by external influences, by things around him. He may be receptive to one kind of influences and not receptive to another kind.

Most of these influences are created in life itself, by people like himself. But among them, mixed with them, there are other influences which are not created in life but come from a different source, from people of a higher mind. They come in the form of religions, science, philosophical systems, esoteric doctrines, art, all sorts of teachings, and so on. They cannot be distinguished from influences of the first kind outwardly, so it depends on the man whether he discriminates between them or not.

Man can live only under influences A, that is, influences of the first kind, and disregard influences B, not be interested in them. But if he is interested in these influences of the second kind and has absorbed them in sufficient quantity, a certain process takes place in him. Results of these influences B, the memory of them, collect separately in a special compartment and form what is called a magnetic centre. Magnetic centre is a combination of certain interests and emotional associations which makes him turn in a definite direction. It is a certain cycle of ideas and a certain cycle of emotions. This is the origin of interest in this kind of ideas.

Influences A, B and C, from 4th Way

Figure on Influences from The Fourth Way

Q. If we are mere machines, are we to conclude that you are trying to lead us, machines, in a certain desirable direction, or are we capable of discriminating between truth and falsity? If so, with what faculty?

A. With magnetic centre. Men are machines, there is no question about that; only they are not quite the same machines as an engine or something of that kind. You have heard already that man can live in four states of consciousness, but that in ordinary life he lives only in two. These two other states of consciousness can be developed in man, but they cannot develop by themselves, they have to be developed through knowledge and effort. And the faculty that helps man to understand and discriminate is the magnetic centre.

Now we are speaking about man before he meets a school. He lives in life under ordinary conditions. Conditions may be very different, but, in any conditions, he lives under the two kinds of influence I was speaking about.

What are influences A? All interests of life, struggle for existence, desires, excitements, possessions, riches, amusements and so on. They are created without intention and are mechanical both in their origin and their action. But at the same time man also lives under influences originally created in schools but thrown into the general turnover of life. These influences B are as it were a life apart. They are arranged for a certain purpose, to serve as 'lights on the way'.

The rest depends on man himself. All his interests may concentrate only on influences of the first kind, or part of him may remain interested in influences created in life, while another part may be interested in this other kind of influences. If a man notices and studies them, they may accumulate in him.

The memory of these interests may begin to collect in him from a very early age and form a certain group of 'I's out of the many 'I's in him. After some time this group of 'I's or magnetic centre begins to control and determine his general direction in life and the trend of his interests, or of a part of his interests Magnetic centre means looking for definite things and being on the level of certain things.

But it a man docs not notice these influences, they will produce no effect This is why people are so different. One person may be very intellectual, may have studied philosophy, art and so on and at the same time he has no chance if he has no magnetic centre. If he comes in contact with a school, he will not recognize it. And another man may be insufficiently educated, may not have read so much, may not know so many words, yet if he meets a school he may become interested at once.

[ end ]

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